joi, 3 decembrie 2009

fosti liderii ai studentilor, actuali politicieni

Multi dintre actualii tineri politicieni ieseni "si-au facut ucenicia" prin ligile studentesti

Azi - lider al studentilor, maine - politician de succes

Autor: Marius PARCIU

Multi studenti, de cele mai multe ori bine pregatiti, ajung lideri ai ligilor studentesti din facultatile la care invata. Din pacate, insa, unii dintre acestia uita adesea ca au ajuns in acele pozitii pentru a apara interesele studentilor si nu pentru a-si negocia propriile afaceri sau vreun post caldut intr-un partid. Cel de-al doilea aspect este tratat pe larg in aceasta editie FLACARA IASULUI.

Din discutiile cu politicienii ieseni care provin din randurile fostilor lideri ai studentilor, au reiesit o serie de concluzii. Astfel, de regula, fostii lideri ai studentilor au intrat intr-un partid "dupa ce au incheiat conturile cu activitatea studenteasca". Bun, dar din ce motiv au intrat in politica? Oficial: din dorinta de a continua, intr-o forma sau alta, activitatea pe care o desfasurau inainte. Neoficial, insa...

Un lucru este cert: mai toti liderii ligilor studentesti au fost curtati de partide. De toate partidele. Aproape toti recunosc ca, in cariera lor, a contat faptul ca erau sefi ai unei ligi, aceasta fiind, de altfel, rampa de lansare in politica. La inceput au putut negocia, avand cu CV si, eventual, si niste "soldati" in subordine, dar, ulterior, fiecare a trebuit sa convinga prin fapte ca-si merita locul in partid.

Ce se intampla in prezent? Parerile sunt impartite: unii sustin ca miscarea studenteasca din Iasi aproape ca a disparut, asa ca liderii studentilor nu mai pot fi o miza importanta pentru partide, altii contrariul. Rezultatul il vom vedea cu totii peste cativa ani.

Adrian Caliman: "Implicarea liderilor studentilor in politica o consider ca fiind un lucru benefic pentru tara"

O adevarata "legenda" a ligilor studentesti este liberalul Adrian Caliman, fostul director al Casei de Cultura a Studentilor (CCS) Iasi. Acesta a fost presedintele Ligii Studentilor Electrotehnisti (LSETH) in perioada 2002-2004.

"Era o perioada in care ligile studentesti erau asociate numai cu greva. La acea vreme am vrut sa schimb aceasta perceptie a studentilor despre ligile studentesti si am implicat studentii in manifestari culturale si sociale. Am creat impreuna cu colegii mei diverse actiuni care se adresau in principal studentilor de la Facultatea de Electrotehnica. Am infiintat trupa de umor Electrocutatii, care a participat cu momente umoristice la toate manifestarile noastre, am organizat Corul Barbatesc de la «Electro», am scos chiar si un CD cu acest cor. Prin toamna lui 2003 am organizat un miting de sustinere a grevei profesorilor intitulat «Operatiunea Cearceaful», care a constat in atarnarea la geamurile caminelor T18 si T5 a cearceafurilor albe din dotarea caminelor. Atunci am aparut la toate posturile de radio si televiziune", isi aminteste fostul consilier local.

Un alt eveniment important din acea perioada a fost si "Republica Electro".

"A fost evenimentul numarul 1 al organizatiei in perioada mea. A aparut ca o riposta a politizarii de catre PSD a Unifest. Am facut un festival de 10 zile cu 25 de actiuni. Aveam presedinte de republica, prim-ministru si Guvern, dadeam Ordonante de Urgenta. Parodiam cam tot ce nu ne placea. Aveam si actiuni de ecologizare. Toamna si primavara ieseam cam 100 de studenti si faceam curatenie la camin si facultate pe spatiul verde, am vopsit chiar si gardul de pe malul Bahluiului, in rosu, galben si albastru, intre Podul de Lemn si Podu Ros, si, pentru ca nu aveam «autorizatie», era sa luam amenda de la Apele Romane. Intr-o incapere a ligii am organizat postul Radio Electro, unde faceam o revista a presei, in genul Carcotasilor. Am facut multe, pentru ca aveam cu cine", mai spune Caliman.

In februarie 1999, varul sau, fostul prefect Radu Prisacaru, pe atunci membru PNL, l-a rugat sa se inscrie in partid pentru a-l ajuta la alegerile de la Organizatia de Tineret din acel an. De atunci n-a mai plecat din acest partid.

"In liceu am facut prea putina istorie pentru a sti ceva de liberali. Am intrat pentru varul meu. In 1999 eram student in anul I, nu aveam functii. Experienta acumulata la sedintele de la PNL cu tineretul, campania electorala locala si generala din 2000 m-au invatat sa cunosc oamenii, sa ma apropii de ei, sa stiu cum sa ii pun la munca. Ascensiunea mea in PNL se datoreaza muncii si recunoasterii, nu functiilor din LSETH", spune presedintele Organizatiei Municipale a TNL Iasi.

In opinia acestuia, cei care activeaza intr-un ONG studentesc au 3 variante la terminarea studiilor: abandoneaza total astfel de activitati, se inscriu si activeaza intr-un alt ONG sau se inscriu intr-un partid politic.

"Prima varianta pentru mine este pentru cei care nu au pus cu adevarat suflet in miscarea studenteasca. Dupa o perioada petrecuta in miscare, la nivel maxim, nu poti sa stai acasa dupa terminarea studiilor. Te «mananca» sa faci si altceva in afara de serviciu. Implicarea liderilor studentilor in politica o consider ca fiind un lucru benefic pentru tara. Pot spune ca datorita tinerilor s-a produs si schimbarea din PNL, prin 2000. Impreuna cu Mugur Cozmanciuc (consilier judetean, fost director al Oficiului de Cadastru si Publicitate Imobiliara Iasi - n.r.) aveam cam 400 din cei 650 de delegati la Congresul PNL", adauga Caliman.

Catalin Ivan: "Tuturor liderilor li se faceau propuneri de a intra intr-un partid sau altul, din motive diferite"

Social-democratul Catalin Ivan, fost consilier local si, mai apoi, judetean, a ajuns acum cateva luni europarlamentar. De fapt, el este si singurul europarlamentar pe care il are Iasul. Activitatea in ligile studentesti a inceput-o din toamna anului 1999.

"Am activat in Sindicatul Liga Studentilor Economisti (SLSE). Ei m-au cautat sa intru in organizatie pentru ca eram deja reprezentantul studentilor din anul meu de studiu in Consiliul Profesoral al Facultatii de Economie si Administrarea Afacerilor (FEAA) si in Senatul Universitatii «Al.I. Cuza». Am activat in miscarea studenteasca pana la terminarea facultatii, fiind reprezentantul studentilor ieseni in Consiliul National al Studentilor. M-am numarat printre cei 7 studenti cu care ministerul discuta programele pentru studenti", povesteste Catalin Ivan.

In viata sa a urmat apoi o schimbare, acesta infiintand Asociatia Studentilor Economisti (ASTEC). Dupa terminarea studiilor, Ivan a considerat ca intrarea in politica ar fi o consecinta fireasca.

"Aveam propuneri din partea tuturor partidelor politice. Tuturor liderilor li se faceau propuneri de a intra intr-un partid sau altul, din motive diferite. Cred ca multi politicieni sperau ca odata cu liderul organizatiei studentesti sa atraga si studentii pe care acesta ii reprezenta. Niciodata nu s-a confirmat in practica acest lucru. Singurul castig concret pentru partidul respectiv a fost tanarul si experienta acestuia. Studentii, de cele mai multe ori, l-au renegat pe respectivul lider. E foarte important sa crezi in ceea ce faci pentru a avea succes. Doctrina care mi se potrivea cel mai bine atunci si mi se potriveste in continuare e cea social-democrata. Nu ma incanta foarte mult cum erau vazuti tinerii atunci in PSD, insa am privit-o ca pe o provocare. Am ales foarte bine si sunt multumit acum de decizia luata", mai spune presedintele Tineretului Social Democrat (TSD) Iasi.

Insala liderii ligilor studentesti increderea studentilor prin "dezertarea" intr-un partid?

"Daca intra in partid in timp ce sunt lideri ai studentilor este o greseala foarte mare si poate fi interpretata ca o inselare a increderii studentilor cu care lucreaza. Daca, insa, face acest pas dupa ce a incheiat socotelile cu miscarea studenteasca, atunci putem spune ca gestul sau este unul personal, care nu implica in niciun fel studentii. Fara doar si poate, functia pe care am ocupat-o a fost o rampa de lansare in politica", afirma Catalin Ivan.

Marius Danga: "Liga a fost un fel de laborator unde mi-am testat capacitatea de coordonare si oratoria"

Liberalul Marius Danga a fost presedintele Ligii Studentilor Economisti Iasi de la Facultatea de Economie si Administrarea Afacerilor (FEEA) in perioada 2000-2002.

"In 1999, cand am intrat in facultate, mi-am dat seama ca, daca nu ma diferentiez de restul colegilor din FEAA prin ceva, imi va fi greu la terminarea facultatii sa ma integrez in viata reala. Eram cateva mii de colegi de an! M-am inscris in liga si am fost ales, in acelasi an, coordonator al Departamentului de Marketing. Anul urmator am candidat la presedintie, impotriva lui Catalin Ivan, si am iesit. O colega mai tanara, Geraldine Ghinet, a scris si o carte despre acea perioada (cartea se numeste «Si tu poti fi un dinozaur» - n.r.)", spune Danga.

La scurt timp dupa acel moment, Marius Danga avea sa se inregimenteze politic.

"La PNL am dorit sa intru inca de cand eram la Barlad, de unde sunt de loc. Aveau acolo o organizatie foarte faina. Abia in 2001 am gasit curaj sa intru in sediul PNL Iasi. L-am gasit aici pe Adi Caliman, care era presedintele LSETH. Am fost incurajat si de faptul ca Dumitru Oprea (pe atunci rector al Universitatii «Al.I. Cuza» - n.r.) era presedintele PNL Iasi. Liberalii m-au primit cu bratele deschise. Am constatat ca stiau multe despre mine. E clar ca se monitoriza mediul studentesc, acum stiu sigur ca asa e. Am intrat in octombrie 2001, iar in 2002 am fost ales vicepresedinte al Clubului Studentilor Liberali", adauga purtatorul de cuvant al PNL Iasi.

Prin intrarea in partid, Danga nu crede ca a "dezertat" din "armata" care sustinea drepturile studentilor.

"Liga a fost un fel de laborator unde mi-am testat capacitatea de coordonare si oratoria. In cazul meu nu cred ca se poate vorbi de dezertare. Totul tine de comportamentul liderului. De exemplu, in 2003, Oprea era rector si presedintele meu la PNL, dar asta nu m-a oprit sa fiu unul dintre liderii grevei de la FEAA fata de modificarea modului de examinare la licenta. Experienta din liga m-a ajutat sa avansez pentru ca, intr-un fel, era acelasi tip de interactiuni si interrelationari, iar la PNL era si o atmosfera propice promovarii", recunoaste acesta.

Care e relatia cu Ivan?

"Nu pot spune ca suntem prieteni. Avem o relatie decenta, cred. Viata ne-a dus pe doua drumuri diferite. In 2003 el era deja in PSD, deci urmarea sa «i-o traga» lui Oprea. De altfel, rectorul m-a si acuzat atunci ca am pactizat cu PSD. Dupa ce am castigat alegerile, el (Ivan - n.r.) a iesit din liga si a infiintat, alaturi de cativa colegi, printre care si actuala sa sotie, Asociatia Studentilor Economisti (ASTEC)", povesteste Danga.

Daniel Oajdea: "Partidele nu prea au nevoie de oameni care provin din randul studentilor si care nu obisnuiesc sa se subordoneze orbeste"

Un alt om care s-a facut cunoscut prin activitatea pe care a desfasurat-o cat timp era lider al studentilor este democrat-liberalul Daniel Oajdea. Acesta a fost mai intai consilier local, iar de la finele anului trecut este deputat al Colegiului 9 Dacia-Alexandru cel Bun.

"Am fost presedinte al Ligii Studentilor de Profil Tehnic. Am vrut sa fiu presedinte pentru a avea mai multa forta. Ma deranja foarte mult faptul ca legea nu era respectata. O lege trebuie sau respectata sau modificata daca nu e buna. Eu sunt un om de actiune. Singura modalitate de a-mi apara drepturile ca student era sa activez in organizatiile studentesti", isi aminteste Daniel Oajdea.

Spre deosebire de Ivan, acesta nu crede ca activitatea "de la liga" a fost o adevarata rampa de lansare.

"M-a ajutat putin. Partidele au nevoie de mai multe feluri de oameni. De oameni care sa fie pe placul publicului pentru a castiga alegerile, care, evident, nu sunt doriti de cei care au vremelnic puterea, de oameni care «nu misca in front» si care sunt buni executanti, acestia sunt foarte apreciati, mai ales daca aduc si bani, si, nu in ultimul rand, de oameni de afaceri care sa plateasca cheltuielile partidelor, acestia sunt poate cei mai doriti. Prin urmare, partidele nu prea au nevoie de oameni care provin din randul studentilor si care nu obisnuiesc sa se subordoneze orbeste. Acum miscarea studenteasca aproape ca a disparut, asa ca liderii nu mai pot fi o miza importanta pentru partide. Daca nici in randul studentilor nu esti cunoscut, cum te pot aprecia cei din exterior ca lider?", explica Oajdea.

Actualul parlamentar a intrat in partid alaturi de mai multi colegi.

"Am mers peste 50 studenti. Am hotarat impreuna ca trebuie sa ne implicam in viata politica. Cand am ales partidul, am discutat mai mult. Fusesem cautat de mai multe partide, eu am ales. Nu stiu cat a contat ca eram presedintele unei ligi, probabil a contat putin. Cred ca un om care lupta pentru drepturile sale este oricum apreciat", mai spune Daniel Oajdea.

Mihai Pricop: "Am ales politica deoarece consideram ca e o continuare fireasca a anilor pe care i-am dedicat activitatii in sprijinul ONG-urilor, studentilor si tinerilor"

Social-democratul Mihai Pricop, seful Biroului de Cultura, Sport si ONG-uri din cadrul Primariei Iasi, este unul dintre colegii de partid ai lui Catalin Ivan. In perioada 2002 - 2004, acesta a fost presedinte al Aliantei Studentilor Romani (ASR), organizatie constituita in anul 2000, a carei activitate a fost concentrata la Universitatea "Al. I. Cuza". In aceeasi perioada a fost si reprezentant al studentilor Facultatii de Fizica in Senatul Universitatii si membru in Consiliul de Administratie al Consiliului Cercetarii Stiintifice Iasi din partea universitatii.

"Fusesem remarcat prin activitatea in Consiliul facultatii si in Senat si mi s-a propus sa ma alatur echipei ASR, care venea cu o structura interna deosebita, construita sub forma unor cluburi pe fiecare facultate, subordonate unui Consiliu Director condus de un presedinte. Apoi, la cateva luni de la primele mele contacte cu nucleul organizatiei, am fost propus de unii colegi pentru functia aceasta, cei care formau atunci ASR votandu-ma pentru aceasta functie. In PSD am intrat in 2005, din convingerile personale. Inca de cand nu aveam drept de vot fusesem un simpatizant al PDSR-ului, devenit apoi PSD. Asta nu m-a impiedicat sa fiu unul dintre liderii grevei studentesti din 2003, cand am criticat aspru la Bucuresti activitatea Ministerului Educatiei condus atunci de ministrul Alexandru Atanasiu. Pe de alta parte, a trebuit sa recunosc ca au fost corecti in negocierile cu noi si s-au preocupat de problemele pe care le-am ridicat. In urma acelor proteste am obtinut si sprijinul municipalitatii iesene pentru o serie de probleme care tineau de competenta administratiei locale. Am ales apoi politica deoarece consideram, si am ramas la aceasta parere, ca e o continuare fireasca a anilor pe care i-am dedicat activitatii in sprijinul ONG-urilor, studentilor si tinerilor in general", spune Mihai Pricop.

Daniel Matasaru: "Am intrat din dorinta de a continua intr-o alta forma activitatea de reprezentare a celor din jurul meu"

Si conservatorul Daniel Matasaru, presedintele Ligii Studentilor Electronisti din Iasi in perioada 2000-2003 si vicepresedinte pe Relatii Externe al Uniunii Studentilor din Romania in 2003, a intrat in partid "dupa ce a incheiat conturile cu activitatea studenteasca".

"Am intrat din dorinta de a continua intr-o alta forma activitatea de reprezentare a celor din jurul meu. In calitate de lider al studentilor am avut contacte cu toate structurile de conducere ale tuturor partidelor politice importante la acea vreme. Toti liderii studentilor au fost curtati, ofertati si au primit propuneri de a deveni membri intr-un partid sau altul. A contat foarte mult ca eram sef al unei ligi studentesti. Veneam cu o experienta organizatorica si relationala, dar si cu un important numar de sustinatori. Promovarea intr-un partid politic, insa, nu o face doar o negociere pe care o poti avea initial, ci si activitatea pe care o faci in cadrul acelui partid. In functie de acest lucru, promovezi mai repede sau mai incet. Legitimitatea oricarei functii trebuie castigata mai intai in randul colegilor de partid prin ceea ce faci si prin aportul pe care il ai la cresterea performantelor organizatiei. Abia apoi devii reprezentativ in exteriorul organizatiei", sustine consilierul primarului Gheorghe Nichita.

Acesta crede ca partidele au nevoie de astfel de oameni si ca asociatiile studentesti reprezinta o buna pepiniera pentru acestea.

"Liderii de astazi sunt diferiti, pentru ca au crescut intr-un alt mediu, iar forta organizatiilor studentesti a scazut, din pacate. Daca acum 10 ani noi luptam pentru obtinerea unor drepturi pentru studenti, acum acestea sunt foarte clar reglementate si nimeni nu trebuie sa mai lupte pentru ele. Neluptand pentru o cauza, poti pierde antrenamentul si dobandirea unui anumit tip de experienta de viata. Sigur, organizatiile studentesti isi pierd caracterul sindical, revendicativ, si capata unul tot mai pronuntat de asociatii profesionale. Daca mai exista interes pentru liderii studentilor? Vedeti cati dintre cei care au condus o organizatie studenteasca in urma cu 2-3 ani sunt astazi membri de partid", mai spune fostul presedinte al Partidului Conservator Iasi.

Ficu Anghel: "Sunt liberal din 1990. Era sa mananc bataie de la cei care votau cu Iliescu"

Ficu Anghel, liderul grupului de consilieri locali PNL, a fost vicepresedinte LSETH chiar cand presedinte era Adrian Caliman.

"Eu eram reprezentantul Facultatii de Electrotehnica in Senatul Universitatii si reprezentantul Universitatii Tehnice «Gh. Asachi» in Consiliul National al Studentilor (CNS), care era forul reprezentativ al studentilor, partener de dialog al ministerului la acea vreme. Tot in acea perioada am fost vicepresedintele celei mai mari federatii sindicale studentesti si singura recunoscuta international, Alianta Nationala a Organizatiilor Studentesti din Romania (ANOSR). La ANOSR si CNS am negociat obtinerea calatoriilor CFR pe accelerat si rapid, am obtinut cresterea subventiei, am reusit sa atrag bani la universitate", afirma Ficu Anghel.

In partid a intrat in 2001, "dupa alegeri".

"Eu am votat cu PNL din 1990, dar in partid am intrat in anul 2001, dupa alegeri, deci nu am intrat din oportunism. Aveam oferte de la cei de la putere. Sunt liberal din 1990. Era sa mananc bataie de la cei care votau cu Iliescu", adauga acesta.

Costel Alexe: "Orice partid isi doreste sa aiba in randurile sale tineri de valoare, lideri ai studentilor"

Consilierul judetean liberal Costel Alexe a fost unul dintre cei trei membri fondatori ai Ligii Studentilor de la Geografie si Geologie (LSGG). Cel mai tanar consilier judetean a intrat in PNL pentru ca a crezut, si inca mai crede, in valorile liberale si pentru ca e singurul partid in care esti tratat "ca persoana si ca valoare" si nu ca "fata lu' tata sau fata unchiului de la SRI".

"Orice partid isi doreste sa aiba in randurile sale tineri de valoare, lideri ai studentilor. In Iasi au fost, sunt si vor mai fi asa-zisii «presedinti cu stampila in buzunar», care nu sunt reprezentativi pentru miscarea studenteasca. Pentru a promova intr-un partid politic, trebuie sa demonstrezi prin valoarea ta ca poti reprezenta interesele altora si poti initia si implementa proiecte pentru ei. Trebuie sa si muncesti pentru a ocupa acea functie. Miscarea studenteasca nu mai e ca pe vremuri, dar si acum liderii ligilor studentesti sunt doriti de partide. Depinde de fiecare ce-si doreste de la politica. Multi fiind slugarnici sezonieri la comanda vreunui sef politic, de multe ori sunt mai slabi decat oamenii pe care-i conduc. Respectul ti-l castigi, nu-l primesti doar pentru ca esti lider al studentilor", sustine Alexe.

Pe lista fostilor lideri studentesti care au reusit in politica mai pot fi adaugati Marian Uscatu si Cristian Adomnitei. Presedintele Organizatiei Municipale a OTPD-L Iasi a fost presedinte al Ligii Studentilor cu Profil Tehnic, in timp ce fostul ministru PNL al Educatiei a fost membru in Biroul Senat al Universitatii Tehnice "Gh. Asachi".

Un comentariu:

anti politica spunea...

"liberal" este diferit de "social" , nu va tine alianta asta mai mult de 1 luna , 2 ...si tara se duce tot mai in jos din cauza aliantelor ... am votat cu pnl-ul dar nu sunt deacord ca pnl sa faca alianta cu psd ... nu exista asa ceva ... oamenii sunt fraieri ca acorda incredere partidelor ... toate partidele sunt josnice si umbla doar dupa imbogatire ...